Trans – Action
Trans-Action (HBO Central Europe 2010) tells the story of an extraordinary woman. Anna Grodzka who in 2011 became the first transgender person in the Polish government, and the third transgender member of government in world history, was born in the male body and decided to finally begin her life as a woman only in her 50s. The film documents the most important chapters in this intimate process of transformation. We observe Anna in her daily activities in Warsaw, we witness her intimate conversations with her son and closest friends. Read more below.
ABOUT FILM
CREDITS
SCREENINGS AND AWARDS
BROADCAST HISTORY
REVIEWS AND REACTIONS - IN POLISH
INTERVIEWS
ABOUT FILM
Trans-Action (HBO Central Europe 2010) tells the story of an extraordinary woman. Anna Grodzka who in 2011 became the first transgender person in the Polish government, and the third transgender member of government in world history, was born in the male body and decided to finally begin her life as a woman only in her 50s. The film documents the most important chapters in this intimate process of transformation. We observe Anna in her daily activities in Warsaw, we witness her intimate conversations with her son and closest friends. The camera follows Anna to court, where she goes in front of a judge in order to claim former gender change in her Polish ID. Finally, we accompany Anna on her journey to Thailand, where she is scheduled to have surgery. The subsequent elements of gender transformation are intertwined with a difficult process of ‘coming out of the closet’ as an open transgender woman.
Trans-Action is an inspiring story of the pursuit of happiness and authenticity. It explores some of the most misunderstood phenomena and touches upon the most fundamental aspects of identity and the human condition.
CREDITS
Written & Directed by:
Slawomir Grunberg
2nd Director & Editor:
Katka Reszke
Music by:
Philip Glass
Cinematography:
Slawomir Grunberg
Additional Cinematography & Sound:
Jacek Taszakowski
Research:
Anna Grodzka
On Set Photography:
Katka Reszke
Translation:
Nawojka Lesinski
Post-Production:
Krzysztof Piotrowski, TV Partner
Color Correction & Special Effects:
Mirek Szewczyk
Sound Mix:
Michal Muzyka
PRODUCENT HBO:
Marc B. Lorber
Production Executives for HBO:
Jerzy Dziegielewski,
Anna Skonieczna
Executive Producer:
Slawomir Grünberg, LOGTV,Ltd
SCREENINGS AND AWARDS
SCREENINGS
• National Lesbian and Gay Federation, Dublin, Ireland, October 2012
• Stockholm Pride, Stockholm, Sweden, August 2012
• Prowincjonalia Film Festival, Poland, 2012
• Planet Doc, Warsaw, 2011
• Dwa Brzegi Film Festival, Two Riverside Film Festival Kazimierz, Poland, 2011
• Polish Film Festival in America, Chicago, 2011
AWARDS
• The Best Among Polish Films – Audience Award at Dwa Brzegi Film Festival, Two Riversides Film Festival, Kazimierz, Poland 2011
BROADCAST HISTORY
• HBO Central Europe, November 2010
• HBO Central Europe, Re-run October 2011
REVIEWS AND REACTIONS - IN POLISH
Film dokumentalny, który jest mi bliski, to nie tylko szukanie odpowiedzi na trudne i drażliwe pytania, ale również uchwycenie życia takim, jakie ono jest. Staram się nie narzucać rozwiązań, pozostawiam to widzowi, pragnę poruszyć emocje, przybliżyć coś, czego się boimy, bo nieznane. W końcu wiedza o otaczającym nas świecie jest tym czego nam potrzeba, żeby lepiej i głębiej poznać i siebie i ludzi wokół nas. Kiedy poznaliśmy Anię, mieliśmy pewność, że opowiadając jej historię będziemy w stanie zabrać widza w podróż po nieznanym, niezwykłym świecie, o którym niewiele wiemy i którego często nie rozumiemy.
W rozmowie ze nami Ania powiedziała: “Nie chcę, by ludzie powielali stale taki los, jak mój. Chcę sprzeciwić się dyskryminacji, ksenofobii i społecznej nietolerancji dla odmienności.” Kiedy Ani transseksualność stała się widoczna dla otaczających ją dawniej ludzi, spotkało ją wiele nieprzyjemności i upokorzeń, a do tego straciła pracę. Transseksualny ‘coming out’ wiąże się z niezwykle trudnymi sytuacjami społecznymi, ale przede wszystkim z trudną osobistą burzą emocji. I w tych sytuacjach i emocjach możemy uczestniczyć oglądając „Trans-Akcję”.
Slawomir Grunberg
“Trans-Akcja” opowiada historię wyjątkowej kobiety, urodzonej w ciele mężczyzny, która w wieku 50-kilku lat postanawia ‘być już sobą’. Film dokumentuje intymny proces transseksualnej transformacji.
To największa satysfakcja przy pracy nad filmem dokumentalnym, kiedy ma się świadomość, że stało się znacznie więcej, niż to, co można opowiedzieć w samym filmie.
Katka Reszke
“Pierwszy raz byłam tu w garniturze” – historia Anny Grodzkiej w HBO
GAZETA.PL Wiadomosci
Listopad 3, 2011
“Tej kobiecości ciągle mi za mało i wiem, że nigdy nie będzie mi dość” – opowiada w filmie “Trans-akcja” Anna Grodzka. “Ale jest mi bardzo dobrze, kiedy mogę czuć się wśród ludzi naturalnie: idę, robię zakupy. Widzę, że nie budzę żadnej sensacji: ludzie zwracają się do mnie jak do kobiety, czyli po prostu normalnie. To jest to, co czyni mnie normalną osobą”.
“Ja zdawałam sobie z tego sprawę, że jestem fizycznie chłopcem, tylko świat chłopców nie był moim światem. Wtedy nadałam sobie imię Ania”.
INTERVIEWS
Dokument zmiany płci
Małgorzata Piwowar
RZECZPOSPOLITA
Listopad 28, 2011
Rozmowa ze Sławomirem Grünbergiem
Dokument „Trans-akcja” przedstawia Annę Grodzką, transseksualistkę opowiadającą o swoim skomplikowanym życiu przed i po zmianie płci. Jak udało się ją namówić do udziału w filmie?
Sławomir Grünberg: Sama się zgłosiła. Na jednym z festiwali zobaczyła mój film o coming oucie polskich gejów i lesbijek. Napisała list, w którym wyjaśniła, że zależy jej na poruszeniu tematu transseksualizmu. Jest psychologiem z wykształcenia i wie, że bez edukowania społeczeństwa nie będzie zrozumienia dla tego problemu. Zazwyczaj ludzie myślą, że to kaprys albo egzotyczny pomysł na życie. A to po prostu pomyłka natury: urodzić się kobietą z penisem. Mało kto zdaje sobie sprawę z tragedii człowieka będącego w nie swoim ciele. Mam nadzieję, że film to widzom uświadomi. Lekarze, z którymi rozmawialiśmy twierdzą, że w Polsce problem dotyczy tysięcy ludzi.
Towarzyszyliście bohaterce w czasie jej pobytu w klinice w Bangkoku, gdzie miała operację odtworzenia piersi, a także w czasie spraw sądowych o zmianę dokumentów – z męskich na kobiece. Nie miała oporów?
Sławomir Grünberg: Ufała, że nie przekroczymy cienkiej granicy intymności. Poza tym była świadoma, że robi to nie tyle dla siebie, ile dla innych zmagających się z tym problemem. To świetna, otwarta kobieta, która zaakceptowała siebie. Zresztą przeszła tak wiele, że może być już tylko lepiej. Zaangażowała się w sprawy środowiska. Jest prezesem fundacji Trans-Fuzja działającej na rzecz osób transpłciowych.
Realizował pan dokument na podobny temat w USA. Trudniej takie filmy robi się w Stanach czy w Polsce?
Sławomir Grünberg: Tam nie są to już tematy budzące tyle emocji, co tu; wielokrotnie były poruszane. Wyraźnie jednak widać, że w ostatnich latach w Polsce zmiany obyczajowe dokonują się bardzo szybko.
Jakie tematy uznawane są w USA za kontrowersyjne?
Sławomir Grünberg: Polityczne. Dokumenty Michaela Moore’a, które choć nie do końca spełniają kryteria gatunku, wzbudzają zainteresowanie widzów, zdobywają prestiżowe nagrody. Gorące są zagadnienia dotyczące tożsamości, praw człowieka. Na czasie są też dokumenty o służbie zdrowia, zdrowej żywności. To się zmienia. Dziesięć lat temu kontrowersje wzbudzał nakręcony w USA mój film o modlitwie w szkole „School Prayer: A Community at War”, pokazujący, że rozdział państwa od religii stanął pod znakiem zapytania. Dziś nie dostałbym za niego Emmy.